PianoService DK

Smith’s PianoService er et  firma der er bygget på en solid grund af kærlighed og stor passion for musik samt et ønske om, at yde den bedste service for vores kunder.
Uanset, om De lige er startet med at spille eller om De har spillet i mange år, så er Smith’s PianoService her for at hjælpe Dem med, at nå det højeste niveauer af nydelse og kreativitet  igennem god lyd og tryg service.
Vi kan hjælpe Dem med at få et instrument som De virkelig vil elske.

– PianoService.dk har siden 2006 serviceret Det Kongelige Teater. –

Hvordan startede det?

2. generations pianotekniker

Jeg er 2. generations pianotekniker efter min far Svend Aage Smith Olsen, som jeg bla. også stod i mesterlære hos.
Efter endt læretid fik jeg arbejde som pianotekniker, hos det dengang velrenommeret firma , “Bach Klaver & Flygler”  i Bredgade i hjertet af København, hvor jeg var i 6 år. Derefter studeret jeg hos  Bösendorfer i Wien samt fik en tæt relation til den gamle værkfører fra Hornung & Møller, Erik Christensen. Han lærte mig meget om det gamle pianohåndværk.
Desuden har jeg en 5 årig musikuddannelse fra “Berklee College Of Music” i Boston USA og har undervist ved “Den Kongelige Livgarde”, hvor jeg også aftjente min værnepligt.
I 2002 startede jeg Smith’s PianoService alias PianoService DK.

Jeg har siden 2006 været fast tilknyttet Det Kongelige Teater som pianotekniker.

Ikke kun et arbejde

Jeg er stolt af at have skabt PianoService.DK og en ydelse, som indtil nu har serviceret over 3000 kunder både i Danmark og udlandet. Såsom bla. Bob Dylan, Sting, Randy Newman, Elaine Elias, Brad Mehldau, Nikolaj Znaider, Fin Ziegler, Sonny Rollins, Diana Krall, Kieth Jarret, Anne Sofie von Otter, Joshua Redman, Nikolaj Hess og mange andre.

Jeg er født og opvokset i det Københavnske musikliv, med en far, der i sine unge dage var professionel pianist / musiker, så musik og lyd er for mig ikke kun et arbejde, men en dyb passion som jeg har haft så længe jeg kan huske. Der går og har aldrig gået en dag uden musik siden jeg var ganske lille.

Der er noget mellem himmel og jord

Så længe jeg kan huske, har jeg været nysgerrig på lydens potentiale og dens evne til at inspirere. . Hvad er det der gør, at én tone virker og en anden ikke gør ?

Det som inspirere mig mest, er den akustiske lyd når den rammer det menneskelige øre.

Der blev en gang lavet et forsøg med børn.
Man stillede to instrumenter ind i et rum. Et akustisk klaver og et moderne El klaver, med trommelyde og alt.
Derefter lukkede man 12 børn, i alderen 8-12 år, ind i rummet og observere dem …

I starten faldt interessen over El klaveret med de mange lyder og de begyndte at “spille / lege” med det.

Efter ca 45 minutter observerede  man , at de fleste børn havde vendt deres interesse imod det akustiske klaver.
Det er ligesom om, at børn mister interessen, over tid, nå det drejer sig om El klaverer. Lyden er for simpel og krop og sind mister ligesom interessen.

Jeg har som klaverstemmer, flere gange oplevet familier der skiftede fra akustisk til El og hvor børnene så efter kort tid holdt op med, at spille klaver.
Der er noget mellem himmel og jord som vi ikke rigtig ved hvad er, men det handler, med garanti, om noget der snakker til vores sjæl. Af samme grund tror jeg, at det akustiske piano stadig lever i bedste velgående og, at alle pianister stadig vælger det akustiske klaver, fremfor El-klaveret, hvis de får valget.